3 sätt att skippa kolhydraterna

Att äta lågkolhydratkost går helt enkelt ut på att dra ner på sitt intag av kolhydrater, vilket i sin tur kan leda till viktnedgång.

Här är tre metoder:

LCHF

Här är det max 25 gram kolhydrater per dag. LCHF står för Low Carb High Fat, det vill säga mindre kolhydrater och mer fett. Brukar delas in i olika nivåer. Vid normal LCHF ska max fem procent av energiintaget komma från kolhydrater. Det motsvarar ungefär 25 gram kolhydrater om dagen. Man äter mest kött, fisk, fågel, ägg, olja, kokosfett och feta mjölkprodukter, plus bär och grönsaker. Ska du vara strikt med LCHF så ska du bara äta grönsaker som växt ovan jord.

GI

Med denna metod så är allt med socker och snabba kolhydrater bannlyst. GI står för glykemiskt index, det är ett mått på hur snabbt och länge blodsockernivån påverkas efter att man ätit ett livsmedel. GI-metoden går ut på att du äter livsmedel som ger liten påverkan på blodsockret. Det man äter här är kött, fisk, skaldjur, ägg, fett från till exempel olivolja och mjölkprodukter, baljväxter, till det äts mycket grönsaker. Allt med socker och snabba kolhydrater utesluts.

Paleo

Detta är en bra metod för dig som vill undvika gluten och laktos. Paleo eller paleolitisk kost, kommer ifrån det engelska paleolithic diet. Paleo-kost är samma sak som stenålderskost. Grunden i paleo är att bara äta sådant som vi tros ha ätit när vi var jägare och samlare, innan vi blev bofasta och började odla spannmål och föda upp djur. När du äter så ska du utesluta ris och liknande, socker, mjölkprodukter och allt med mjöl, som bröd och pasta. Det man äter är  främst kött, fisk, ägg, naturliga fetter som kokosolja och olivolja, nötter och frön, samt grönsaker, bär och frukt.

 

29 aug 2019